Sequence diagrams (διαγράμματα ακολουθίας)

Γενικά

Τα διαγράμματα ακολουθίας (sequence diagrams) χρησιμοποιούνται για να δείξουν την επικοινωνία ανάμεσα σε αντικείμενα με χρονική σειρά (όχι χρονική διάρκεια).

Ο συμβολισμός (notation)

Το πλαίσιο (frame)

Χρησιμοποιείται για να απεικονίσει τα όρια του διαγράμματος. Αν και είναι προαιρετικό, μπορεί να κάνει το διάγραμμα πιο κατανοητό. Συμβολίζεται με ένα ορθογώνιο και μια ετικέτα επάνω αριστερά που περιγράφει σύντομα το σύστημα ή διάγραμμα.

Ένα πλαίσιο μπορεί να αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου διαγράμματος, και επομένως να έχει είσοδο και έξοδο. Στην περίπτωση αυτή η ετικέτα μπορεί να γίνει πιο αναλυτική και πιο περιγραφική σχετικά με τις παραμέτρους που έχει και τον τύπο δεδομένων που επιστρέφει.

Το αντικείμενο ή στιγμιότυπο (instance)

Το αντικείμενο συμβολίζεται με ένα ορθογώνιο που περιέχει το όνομα του στιγμιότυπου αλλά και το όνομα της κλάσης με την παρακάτω μορφή.

instanceName : ClassName
Παράδειγμα
Freshman : Student

Μπορεί να έχουμε και ανώνυμα αντικείμενα. Σε αυτή την περίπτωση γράφουμε:

: ClassName
Παράδειγμα
: Student

Γραμμή ζωής (Lifelines)

Είναι μια κάθετη διακεκομμένη γραμμή κάτω από το ορθογώνιο του αντικειμένου. Συμβολίζει τον χρόνο αρχίζοντας από την κορυφή.

Μηνύματα (Messages)

Συμβολίζονται με ένα βέλος και τοποθετείται ανάμεσα σε δύο αντικείμενα. Η αρχή και το τέλος του βέλους δείχνουν το «Από» και το «Προς».

Επίσης, επάνω στη γραμμή του βέλους προστίθεται ετικέτα με την περιγραφή του μηνύματος.

Η περιγραφή μπορεί να έχει την μορφή όπως το παρακάτω παράδειγμα:

1: getName(id) : String

Δηλαδή, έχουμε μια αρίθμηση (1:), το όνομα του μηνύματος (getName), παράμετροι getName(id), και επιστροφή (:String).

Τα περισσότερα είναι προαιρετικά αλλά σίγουρα θα χρειαστεί το όνομα του μηνύματος (getName()).

Ένα μήνυμα μπορεί να είναι σύγχρονο ή ασύγχρονο. Το σύγχρονο μήνυμα έστω από το αντικείμενο Α στο αντικείμενο Β σημαίνει ότι το Α περιμένει μια απάντηση από το Β.

Σε διαφορετική περίπτωση θεωρείται ασύγχρονο.

Ο συμβολισμός γίνεται με διαφορετική μύτη των βελών όπως φαίνεται στο σχήμα.

Παράδειγμα

Ένα αντικείμενο μπορεί να κάνει κλήση (μήνυμα) και στον εαυτό του (π.χ. όταν καλεί μια private μέθοδο).

Παράδειγμα